h1

Børn, medier og legetøj

April 7, 2010

Min gode kollega Camilla Balslev Nielsen, som forsker i børn, medier og legetøj, er for nylig blevet interviewet til P1 om børn og deres forhold til legetøj. Det er et rigtigt interessant interview, som illustrerer hvordan en STS/ANT inspireret forsker kigger på samspil mellem børn, medier og legetøj.

Det interessante ved Camillas forskning er (som jeg ser det) at frem for at fokusere på samspillet mellem børn og legegenstande, så kigger Camilla på hvordan leg, lege og legetøj transformeres gennem deres skiftende materialiteter.

Indslaget (ca. 5 min.) kan høres og downloades her:

Duer ikke – væk! Håndplukket af Søren Rosenørn.

25 Mar 2010

For 20 år siden legede børn med det samme legetøj i mange år. Idag lever legetøj en kort og omtumlet tilværelse – før det havner i kassen i hjørnet sammen med alt det andet legetøj, der ikke er så spændende længere. Moderne børn på 8-9 år er krævende legetøjsforbrugere – som endda selv er med til at forme udbuddet af legetøj. Hør reportagen fra en legetøjsbutik fyldt med forskellige lyde og indtryk – og med ph.d. forsker Camilla Balslev Nielsen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

5 comments

  1. Det indslag vil jeg meget gerne hører – Men mangler der et download link?

    MVH
    http://www.creakids.dk – Børnelegetøj & Babylegetøj


  2. Du skal bare klikke på indslagets overskrift. Det er et aktivt link til hjemmesiden med podcast, og så skal du selv finde ned til indslaget.
    🙂 Mikala


  3. Ja, der er sket en stor udvikling i børns forhold til legetøj, i forhold til 10-20 år siden. Men sådan er udviklingen jo…


  4. linket mangler stadigt jeg kan ikke finde det!


    • Tak for informationen. Jeg har lige selv forsøgt. Linket fungerer fint, men jeg kan heller ikke finde klipppet mere.



Leave a Reply

