h1

Hvad får du ud af at jeg blogger?

September 9, 2008

I går skrev jeg et indlæg til Forskningsprogrammet Medier og IT i Læringsperspektivs nye blog (se evt. her: http://blogs.dpu.dk/itmedier/post/2008/09/08/Hvor-er-vi-pa-vej-hen.aspx), og det har fået mig til at tænke på et tilbagevendende spørgsmål, som jeg helt sikkert ikke er den eneste blogger der overvejer: Hvad får du ud af at jeg blogger?

Jeg ved, at jeg indimellem – ofte tilfældigt – får respons fra kollegaer (fra DPU og andre forskere i DK), som fortæller, at de har læst et eller flere indlæg. Jeg kan se, at jeg har haft besøgende på bloggen, men der er kun få – indtil videre, der har valgt at bidrage til bloggens indhold – udover mig selv🙂 . Dvs. at først og fremmest, så får jeg en fornemmelse af, at bloggen fungerer som en slags selvpromoverende monolog – ‘branding Mikala’ (på godt og ondt). Det betyder naturligvis også, at jeg markedsfører mine forskningsinteresser og engagementer via bloggen. Uden tvivl, JEG lærer meget af at blogge, men jeg er forfærdelig nysgerrig efter at vide, hvad du får ud af at jeg og andre blogger?

Min blog og andre blogs deltager på forskellig vis i mit hverdagsliv. Jeg får meget ud af at besøge andre blogs, og det er langt fra altid, at jeg lægger et ‘visitkort’, når jeg har været forbi. Jeg ‘suger’ til mig fra nær og fjern, og henter en masse inspiration i alverdens online ressourcer. Og det er langtfra altid at jeg med det samme ved om og i givet fald hvad jeg kan bruge ressourcerne til. Mange forskellige partielle indtryk fra en mangfoldighed af sammenhænge i mit hverdagsliv samler sig indimellem til noget, som jeg skaber nye forbindelser med – nogle gange her på Mikala’s Klumme, og som regel i helt andre sammenhænge. 

Besøgende på denne blog kan være førstegangs- eller engangsbesøgende. Folk klikker ind ved et uheld, eller enkelte læser måske via RSS feeds. Jeg har ingen anelse om, hvor vidt det at en ‘masse’ har været forbi et indlæg også betyder at de har læst det, og hvis de har, om de kunne bruge det til noget? Besøger man en hel blog eller et indlæg delvist? Måske blev min blog bare tilfældigvis linket til den online ressource, du var på udkig efter? Jeg er ved at gå ud af mit gode skind for at få indsigt i, hvordan min blog deltager i andre menneskers hverdagsliv?

Hvis du læser dette indlæg, så kunne det være super interessant at få del i dine overvejelser:

Hvad får du ud af at jeg/andre blogger?

Hvordan deltager denne blog / blogs i dit hverdagsliv?

Det bliver spændende at se om der er nogen der vælger at svare…

🙂 Mikala

4 comments

  1. Hej Mikala
    Jeg læser skam troligt dine post (eller i hvert fald de fleste) og jeg abonnerer via RSS, så jeg altid er opdateret. Der er tit et indlæg jeg tænker, at det vil jeg lige kommentere på, men så er der som regel så mange andre ting, der kommer i vejen.

    Jeg synes, det er spændende at følge med i hvad du arbejder med, og jeg synes det er spændende at læse om ANT og SNS og få serveret en masse ressourcer og forslag fra dig til, hvad der er spændende og gode tekster – når jeg så får mere tid til det, så kan jeg selv arbejde mig lidt mere ind i feltet guidet af nogle af dine anbefalinger osv.

    Så på den måde er din blog med til at være en vejviser til et felt og også med til at reducere kompleksitet for nu at bruge en Qvortrup-vending.


  2. Hej Thomas,
    Tak for din hilsen🙂 . Din beskrivelse svarer meget til min egen brug af din og andres forskerblogs (jeg kan vist stadig ikke bidrage til din uden at være medlem). Det er altid interessant at læse om dine oplevelser fra og engagementer i forskellige internationale konferencer og andre aktiviteter. Og det er en suveræn mulighed at kunne blive hurtigt opmærksom på og – ikke mindst – få adgang til nye on-line publikationer indenfor feltet via din og andres forskerblogs.

    I øvrigt et par interessante artikler du har skrevet og linket til her for nylig. Tak for det🙂. Jeg finder din kritiske tilgang til forskellige aktuelle buzzwords som fx Web 2.0 teknologier netgen og digital natives forfriskende.

    Til andre interesserede, så se evt. her, hvor Thomas selv omtaler artiklerne: http://eduspaces.net/ryberg/rss/ . Det drejer sig bl.a. om teksterne:

    Thomas Ryberg, Aalborg University: “Privacy, Power, Place and Identity: The Dynamic Construction of Mixed Spaces in an Educational Context”. AoIR paper Ryberg: http://ryberg.blog.hum.aau.dk/files/2008/09/privacy-power-place-and-identity-the-construction-of-mixed-spaces-in-an-educational-context.pdf

    og

    Ryberg, Thomas & Dirckinck-Holmfeld, Lone (2008). Power Users and patchworking – An analytical approach to critical studies of young people’s learning with digital media. Educational Media International, 45 (3), 143-156. Retrieved September 15, 2008, from http://www.informaworld.com/10.1080/09523980802283608
    🙂 Mikala


  3. Kære Michala,

    Jeg må med skam indrømme at jeg først har opdaget dig her i sfæren i dag … hmmm .. anyway, jeg ser på dine categorier og glæder mig til at komme i gang med læsningen🙂

    Jeg tilslutter mig fuldt ud Thomas’ og dine tanker og vil for nu blot bidrage med dette limk til en artikel om, hvad phd-studerende får ud at at blogge:
    http://www.swinburne.edu.au/hosting/ijets/ijets/vol6num1/vol6num1-article4.html

    Og så vil jeg fluks tilføje dig på min egen blog .. CU🙂
    /Mariis (også kendt som Marianne IRL😉


  4. Hej Marianne (Mariis),
    Hvor hyggeligt at høre fra dig😉 . Tak for kommentaren og linket, og – ikke mindst – tillykke med stipendiet og et super interessant ph.d.-projekt. Nu har jeg også besøgt din indbydende og interessante blog, som jeg kan anbefale andre at slå et smut forbi. Jeg glæder mig til at følge dine spændende aktiviteter.
    🙂 Mikala



Leave a Reply

