h1

Forskningspulsen skal tages mens den banker og forskeren stadigvæk løber

September 24, 2007

Fra forskningsrapport og data til forskerblog og kreative vinklinger Elpære. Det er ikke let, men interessant at være forsker i dag! Vi skal formidle vores forskning og være synlige. Det er et krav! Det er ikke et nyt krav, men et krav, der i dag formuleres anderledes end tidligere. Det ses bl.a. ved, at jeg som ErhvervsPhD-studerende har formidlingsforpligtelse, i stedet for undervisningsforpligtelse.

 

I dag er det ikke nok at forskere underviser, og skriver rapporter i elfenbenstårnet. Vi skal formidle, ikke bare til den videnskabelige verden, men til offentligheden, og med den hastige udbredelse af it og nye digitale medier i vores samfund, er vi hele tiden nødt til at forholde os til, hvad det vil sige? Forskerrollen er måske i dag, mere end nogensinde før, i forandring og til kontinuerlig forhandling, og forskningen skal på én og samme tid være både saglig, underholdende, dialog- og målgruppeorienteret samt lettilgængelig og uafhængig af tid og rum.

Udover at engagere mig i de mere traditionelle forskningsformidlingsformer (skrive videnskabelige artikler, undervise mm.), så er det i dag ikke atypisk at jeg som forsker skal kunne tåle at et oplæg bliver optaget, videostreamet og efterfølgende gjort tilgængelig for mange andre end lige de tilstedeværende i situationen. Det har altid været uhensigtsmæssigt, men nu er det altså rigtig ærgerligt at komme til at sige noget dumt eller forkert, som jeg naturligvis fortryder Sig det ikke videre. Det kan nemlig ikke bare trækkes tilbage. Og jeg kan heller ikke bare håbe på, at det bliver glemt, overhørt eller ignoreret. For det bliver optaget og gjort tilgængeligt til ’tid og evighed’.

 

Eller det forventes at jeg på stående fod kan deltage i en podcast, hvor jeg siger noget klogt  – gerne på en underholdende mådeFest. Og derudover har jeg som forsker en hjemmeside og en forskningsdatabase, som jeg skal holde ajour – ikke bare når der foregår noget interessant og relevant i mit forskerliv, men også når universitetetssystemerne fx opgraderes, skiftes ud eller bare går ned; og når universiteterne fusioneres, og jeg ikke længere refererer til Danmarks Pædagogiske Universitet, men i stedet til Danmarks Pædagogiske Universitetsskole under Århus Universitet.

 

Forskningen skal formidles og synliggøres – gerne løbende. Verden kan ikke længere vente på den endelige rapport, artikel eller de store forkromede konklusioner. Forskningspulsen skal tages mens den banker, og gerne mens forskeren stadig ’løber’ rundt efter empirien. Det er måske også derfor at forskerbloggen vinder større og større udbredelse. Via forskerbloggen kan vi som forskere tage lidt af styringen på formidlingen af vores forskning. Her bestemmer jeg selv, hvor meget, hvordan, hvornår, hvad og hvorfor jeg vil formidle. Jeg kan redigere, korrigere, slette, præsentere og publicere, som jeg nu finder det relevant. Det giver mig en frihedsfølelse, som er sjælden i dag, hvor jeg næsten hver dag modtager en mail om at jeg skal opdatere forskningsdatabasen, fordi forskningsprogrammets aktiviteter evalueres, at jeg skal opdatere hjemmesiden, fordi universitetet har fået nyt navn og…

 

ComputerDet er helt sikkert at de forskellige formidlingsmuligheder bidrager til forskningen og er med til at udvikle os som forskere (på godt og ondt). Forskningen som videnskabelig men også samfundsmæssig aktivitet er i rivende forandring. Videnskabelighed handler om hvordan viden skabes, og med it og de nye digitale muligheder udfordres vores begreber om hvad det vil sige at engagere sig i videnskabelige aktiviteter. Set i dette perspektiv kan “Mikalas Klumme” betragtes som et eksperiment og en variation – en måde at udfordre og udforske min ‘nye’ forskerrolle på, og en anderledes måde hvorpå jeg kan udveksle viden om og være i dialog med andre om min forskning .  

On-Line writings – Copyright

The online writings on this website may be cited or briefly quoted in line with the usual academic conventions. You may also copy or download them for your own personal use. However, the writings must not be published elsewhere (e.g. to mailing lists, bulletin boards etc.) without the author’s explicit permission.

Please note that if you copy my writings you must:

• include this copyright note

• you should observe the conventions of academic citation in a version of the following form:

e.g. Hansbøl, Mikala: “Forskningspulsen skal tages mens den banker og forskeren stadigvæk løber”, published at Mikala’s Klumme – A researcher’s blog: https://mikalasklumme.wordpress.com/2007/09/24/forskningspulsen-skal-tages-mens-den-banker-og-forskeren-stadigv%c3%a6k-l%c3%b8ber/ . Version 11th December 2007. 

Leave a Reply

